Den jag skulle bli

Vad är det egentligen som gör att vi bestämmer oss för att utbilda oss till något visst yrke? Vad är det som formar oss, varför blir vi den vi har blivit?
Jag har personligen drömt om att bli läkare sen jag var i yngre tonåren, kanske ännu tidigare. Jag valde gymnasielinje efter det, jag har säkert gjort andra val oxå. Jag har förkastat tanken flera gånger men någonstans fortfarande drömt. Men inte nu längre. Nu vet jag inte längre vad jag vill, och ska, bli. Vad fick mig att vilja bli läkare in the first place? Ja, jag vet iaf varför, men vet inte om den vetskapen verkligen underlättar för mig. Jag har tillbringat mycket tid av mitt liv på sjukhus, och tror att min önskan att själv arbeta i sjukvården omedvetet kan ha att göra med att jag någonstans inombords vill betala tillbaka för allt det som jag har fått. Inte för att jag borde tänka så, men jag tror att jag har formats efter att ha spenderat så mycket tid i sjuksängar och på operationsbord. Jag hyser nog egentligen en slags hatkärlek till allt vad vård, läkare och sjukhus heter. Så även om jag nu inte vet riktigt vad jag ska bli, så tror jag det kommer bli inom samma område som vården. Har börjat fundera så smått på att läsa nåt inom bioteknik eller biomedicin istället, då man forskar och annat och på det sättet också bidrar till att föra vetenskapen framåt. Men jag vet inte, får se vad som händer... fast vad mycket enklare det hade varit om man hade vetat vad man skulle göra! Med jobb, kärleken, med hela mitt liv... :-/

Kommentarer
Postat av: Sparkle

jag tror oxå det är därför du vill bli läkare, men jag önskar dig all lycka med att komma på vad du vill bli det är inte lätt och du får gärna prata med mig om du behöver älta något :)

2006-03-03 @ 20:05:48
URL: http://sparkle.blogg.se
Postat av: Maisha

Tack det var skönt att höra! En idé har börjat ta form, men vet ju inte om jag vill nåt helt annat om en vecka... :-/

2006-03-03 @ 21:08:08
URL: http://maisha.blogg.se
Postat av: Sparkle

nä så är det ju ofta

2006-03-04 @ 13:27:35
URL: http://sparkle.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0