Rånad

I måndags kväll blev jag bestulen. Hade gått och handlat med min lägenhetskompis Emma och på vägen hem kom det tre killar och ryckte min handväska ifrån mig. Jag blev förstås både arg, chockad och ledsen på samma gång. Vi ringde i alla fall polisen som snabbt kom på plats. Vi fick lämna vittnesmål och berätta vad som hade stulits. Inte roligt alls.
Efter en stund fick vi gå hem med löftet att poliserna skulle höra av sig. Det gjorde de också en stund senare - de kom hem till mig med min väska och plånbok (med alla kort i - tänka sig!). Dock var alla kontanter borta (ca 200 kr) och värst av allt - min mobil. Hade ju typ mitt liv i den, alla nummer till folk man känner, foton... - ja inte var det roligt att bli av med den. Men jag spärrade i alla fall sim-kortet på en gång så de inte kunde ringa på min bekostnad. Och igår efter att ha fått brev från polisen kunde jag spärra själva telefonen också.

Har aldrig varit med om något liknande förut. Mår inte särskilt bra just nu, tänker mycket på det som har hänt och har blivit rädd för att utsättas för värre saker. Man tror ju aldrig att nåt sånt här ska hända en själv och när det väl gör det vänds ens värld upp och ner. Tryggheten har försvunnit. Kanske kommer jag hädanefter alltid vara rädd när jag går ensam hem i mörkret - ett straff långt värre än förlusten av en mobil och lite pengar.

In löve?

Tror att jag börja tycka om någon... Har hela tiden tyckt att han är en gullig kille men nu har jag drömt om honom två gånger tror jag (i alla fall natten till idag). Är väl så att drömmen fick mig att inse vad jag känner, att han är mer än bara en vän. Så får väl se hur det går. Om han känner samma som jag....

Snökaos

Den här helgen var det meningen att jag skulle vara i Ängelholm men ödet ville annorlunda...

I torsdags efter labben (läser kemi nu) skulle jag åka till Katrineholm. Först fick jag vänta en evighet på bussen till stan, och när den väl kom tog det ännu längre tid att nå centralen. Väl där lyckades jag hinna med ett försenat tåg mot Stockholm (där jag skulle byta tåg). Vi kom iväg och allt rullade på som det skulle tills vi kom till Märsta. Där fick vi resenärer meddelandet att tåget var tvunget att vänta på att få tillåtelse att åka mot Stockholms central då flera tåg före vårat köade för att få köra in. Sen hörde vi ingenting på ett bra tag, personalen visste ingenting, en timme senare ingenting och efter 2 timmar i Märsta fick de beskedet att de om minst 30-40 min skulle få ett preliminärt besked om vad som senare skulle hända.... jippi!

Det gick inga tåg åt något håll, alla tåg (utom ev vårt) var inställda, liksom dem tillbaka mot Uppsala. Några pendeltåg gick men kraftigt försenade och antagligen också med en del strul. Så så småningom tröttnade jag och lyckades ta en taxi hem. 700 kr kostade det men vad gör man? Då var jag så trött att jag bara ville hem.

Fick senare veta att tåget jag suttit på lämnat Märsta ca 22.30 (då måste det ha stått i Märsta i drygt fyra timmar) och inga tåg hade ju heller då gått till Katrineholm. Enda tåget som gick till Uppsala gick 23.50 och det hade känts orimligt att först sitta ännu ett par timmar på tåget mot Stockholm för att sen försöka ta sig hem igen.... Så trots allt så var min taxifärd hem nog det bästa alternativet.

Jag kunde ha åkt och träffat de andra som också skulle till Ängelholm morgonen efter men jag var helt slut och ville inte råka ut för ännu mer trafikkaos så jag ställde in. De fick lite problem pga av det men det kan inte hjälpas. Nu får jag en lugn helg i stället och kan vila och plugga så mycket jag vill. Känns rätt bra det oxå!

Biobesök

I tisdags var jag och Carro på bio. Först åt vi middag på Västgöta nation (urmysigt ställe!) och sen fortsatte vi till Filmstaden för att se"Djävulen bär Prada". Har hört mycket om den och det var ql att se den! Bra skådespelare, snygga kläder (kändes som man var tvungen att byta ut hela sin garderob) i en cool miljö (eller kan nåt slå The Big Apple?). Speciellt kul tror jag det var för Carro att det utspelade sig i New York då hon ska åka dit om ett par veckor och hälsa på sin pojkvän som gör sitt exjobb där. Lite avundjuk är man allt...

Hur som helst, filmen var helt klart sevärd och jag fick mersmak för att se mer av Hathaway i andra filmer (hon var jättebra tyckte jag), för att inte tala om snyggingen som spelade hennes pojkvän....

3 x 25 = 75-årsfest

Dagen efter återbjudningarna var det dags för en ny fest. Martina och två kompisar till henne har alla fylklt 25 under året och då slog de ihop sina födelsedagar till en 75-årsfest. Temat var pirater och många kom också utklädda till sådana (jag läste dock temat precis innan jag skulle åka hemifrån så hade inte riktigt rätt outfit men som tur var var jag inte ensam om att inte vara utklädd). Festen var på Vmf-kåren (veterinärernas kår alltså) och man bjöds på fördrink vid ankomsten. Sen fick man köpa dricka för billig penning och så var det lite lekar innan vi bjöds till bords. Vi fick både förrätt (gazpacho), huvudrätt (mördegsinbakad lax - mums!) och tårta till efterrätt. Det var verkligen toppenbra ordnat! Vi sjöng även för födelsedagsbarnen och så utsattes de för lite skämmiga saker de skulle göra.
Jag satt vid trevliga människor så middagen var bra på alla sätt. Gick dock hem rätt fort efter middagen för var trött efter strapatserna dagen innan. Mycket nöjd efter en härlig kväll vill jag dock tillägga!

Återbjudningar

Förra fredagen efter mattetentan (som jag skrev i sisådär 4,5 timme) var det dags för återbjudningar. När vi var småttingar (eller nollor som det kallas på andra universitet) blev vi utklädda till diverse saker och fick göra massor av skoj i centrala Uppsala (som att dricka en hel del...) Nu var det vår tur att bjuda tillbaka tioll våra värdar! Min grupp hade temat simskola eftersom det skulle bli "en blöt kväll". Vi bjöd på mat, bål, öl och cider, hade fiskdamm och "simövningar". Det var mycket trevligt och skojigt! Pratade både med dem i min återbjudningsgrupp och annat trevligt folk.

Lite senare bar det av till kåren där jag träffade klasskompisar och andra. Cyklade hem nån gång vid 2(?) tillsammans med Martina (som jag delar lägenhet med) efter en härlig kväll!

Slutsats om fest efter tenta: Trodde aldrig jag skulle orka ha energi att festa efter att ha haft en tenta precis innan men jag tror faktiskt det var bra! För då hade man ju nåt att se fram emot efter tentan, hur det än gick... Så det får man definitivt göra om!

Helgens planer

Har lite jobbiga men mest roliga saker att se fram emot i helgen. Det tråkiga är att jag har en mattetenta att skriva imorgon. Fem timmar har vi på oss, hoppas man inte är alltför död efter detta....

På kvällen efter tentan är det fest. Mycket trevligt vill jag lova!

På lördag ska jag antagligen shoppa med en kompis. På kvällen ska jag på 75-årsfest (3 x 25) vilket nog kommer bli toppen!

På söndag lär jag vara bakis och borde förbereda mig inför kemikursen som börjar på måndag. Men den dagen, den sorgen....

Ny layout

Har ändrat designen på min blogg. Blev inspirerad av Sparkles nya fina blogg så ville uppdatera även min! Min är iof sig inte lika snofsig men det är ändå roligt att förnya den lite!

Söta pojkar

Har upptäckt en sak sen jag flyttade till Uppsala. Det finns massor av gulliga och söta pojkar här! Oftast är de inte bara söta utan intressanta även på andra sätt! Finns flera stycken som jag inte skulle ha något emot att lära känna bättre... Frågan är bara vem man ska satsa på i slutändan (om han nu är intresserad tillbaka). Kanske får tiden helt enkelt utvisa vem det blir....

Ny lägenhetskompis

Igår flyttade Emma från min klass in i lägenheten där jag bor! Känns jättekul tycker jag! Därmed blir vi tre tjejer plus mina katter som delar lägenhet. Kommer nog gå bra, det har funkat toppen hittills. Så förr eller senare blir det nog inflyttningsfest som grädden på moset!

Tentaplugg

Om förra helgen var rolig så är denna desto jobbigare. Åkte hem till Katrineholm i fredags och det är väl trevligt att vara här men så mycket kul finns det inte att göra. Det är iof sig meningen då syftet med att vara hemma hos mina föräldrar är att jag ska tentaplugga fram till mattetentan på fredag. Det går långsamt framåt men jag kämpar på så får man bara hålla tummarna för att det går vägen när man sitter där med siffror och ekvationer framför sig...

Korridorsfest i Flogsta

Har inte haft tid att skriva klart om förra helgens nöjen. På lördagen förra veckan (alltså den 14:e) var det fest hos en kompis i Flogsta. Eller rättare sagt, korridorsfest. Jag cyklade dit och började förstås kvällen med att cykla fel... men efter mycket om och men kom jag fram!

Väl på festen träffade jag några vänner och pratade med dem och annat trevligt folk. Kom inte därifrån förrän vid 3-tiden på natten, men himla ql var det! Hade oxå sett en och annan söt pojke....

Om cyklingen till Flogsta var illa så var det inget emot resan hem. På något sätt cyklade jag mot stan och sen hemåt (vilket är världens omväg) i stället för att ta samma väg som tidigare. Men hade väl druckit lite mycket kanske.... Hem kom jag till slut i alla fall efter den långa omvägen och en eller två cykelavramlingar... har världens blåmärken nu efter det äventyret men det var det nog värt!

Sångboksmiddag på Snerikes.

Förra fredagen, alltså fredagen den 13 oktober, var det sångboksmiddag på Snerikes. Vi började med förfest hos Carro (jag bestämde att vi skulle vara där....) dit oxå några andra tjejer kom så totalt var 5 tjejer om jag minns rätt. Vi pratade och spelade lite spel innan vi drog in till stan. Kom lite sent till Snerikes för vi missade en buss men det gjorde ingenting för folk köade fortfarande då vi anlände.

Vi satte oss till bords (fri bordsplacering) och så börjades det sjunga. Det varvades sånger med grekisk mat, snaps, öl och avec. Tyvärr fick vi ingen efterrätt vilket kändes lite snålt då det säkert hade kunnat ingå i priset för vad vi betalade för middagen. Det var trots det en trevligt kväll som faktiskt slutade ganska tidigt!

Bloggproblem

Har inte kunnat blogga på ett tag som vanligt men det är inte ovilja utan att mitt internet inte vill fungera (som vanligt), men ska blogga lite mer nu i helgen, mellan matteproblemen (pluggar inför en mattetenta nästa vecka.... blää).